Nasz Dom Dzieciątka Jezus" działa na podstawie Aktów Prawnych:
- Aktu Założycielskiego z dnia 1 września 2000r. w sprawie założenia Domu Dziecka "Nasz Dom Dzieciątka Jezus",
- Ustawy o Pomocy Społecznej z dnia 12 marca 2004r. (Dz.U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o Wspieraniu Rodziny i Systemie Pieczy Zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.),
- Konwencji Praw Dziecka,
- stosownych aktów prawnych wykonawczych i przepisów prawa miejscowego,
- Regulaminu Organizacyjnego.
W celu pomocy dzieciom i młodzieży współpracujemy z:
- powiatowymi centrami pomocy rodzinie, rodzinami, asystentami rodzin, organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej, ośrodkami pomocy społecznej,
- ośrodkami adopcyjnymi prowadzącymi poradnictwo i terapię dla rodziców i dzieci,
- szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczały dzieci przed umieszczeniem ich w Domu Dziecka,
- sądami rodzinnymi,
- kuratorami sądowymi,
- organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku rodziców dzieci, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania,
- innymi instytucjami, organizacjami i osobami fizycznymi, które mają na celu wspieranie działalności Domu Dziecka,
- kościołami i związkami wyznaniowymi,
- rodzicami i innymi osobami bliskimi, a w zakresie życia rodzinnego z rodzinami zaprzyjaźnionymi,
- wolontariuszami.
Kto może u nas mieszkać?
- 14 wychowanków,
- dzieci i młodzież w wieku 10-18 lat,
- osoby całkowicie lub częściowo pozbawione opieki rodzicielskiej,
- dzieci i młodzież wymagająca szczególnej opieki lub mająca trudności w przystosowaniu się do życia w rodzinie,
- dzieci poniżej 10. roku życia - w przypadku m.in. szczególnej sytuacji zdrowotnej, rodzeństwa i potomstwa wychowanki,
- młodzież w wieku 18-25 lat - gdy się uczy, za zgodą dyrektora,
- małoletnie w ciąży i z dziećmi.
Cele i zadania placówki:
- zapewnienie dzieciom całodobowej opieki i wychowania,
- zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, rozwojowych, w tym emocjonalnych, społecznych, religijnych, zdrowotnych,
- realizacja przygotowanych we współpracy z asystentami rodzin planów pomocy dzieciom,
- przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia poprzez realizację programu usamodzielnienia,
- umożliwienie kontaktu dzieci z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowił inaczej,
- podejmowanie działań w celu powrotu dzieci do rodzin,
- zapewnienie dzieciom dostępu do kształcenia dostosowanego do ich wieku i możliwości rozwojowych,
- objęcie dzieci działaniami terapeutycznymi,
- zapewnienie korzystania z przysługujących świadczeń zdrowotnych.